Türkiye yoğun bir propaganda döneminin ardından bugün sandık başına gitti. Özellikle İstanbul ve Ankara’da adayların kıyasıya mücadeleye girdiği seçimlerde gözler artık sandıktan çıkacak olan sonuçlara odaklandı. Partilerin, seçim için geride bıraktığı yoğun propaganda süreci adayların ve partilerin ceplerini de bir hayli yordu. Odatv, partilerin ve adayların kampanya süreçleri içerisinde özellikle son 30 gün için sosyal medya reklamlarına harcadığı paraları araştırdı.
CHP BU KEZ HATA YAPMADI
14 Mayıs’ta gerçekleşen Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekilliği Seçimleri’nde Facebook, Instagram gibi sosyal medya uygulamalarının çatı uygulaması olan META kütüphanesine hiç bütçe harcamayan ve reklam vermeyen CHP, bu kez kesenin ağzını açtı.
CHP, seçime son 30 gün kala META’ya 230 reklam için tam olarak 29 milyon 802 bin 27 lira harcadı.
MURAT KURUM AZ FARKLA ÖNDE
Kıyasıya yarışın yaşandığı İstanbul’da İBB Başkanı ve CHP Adayı Ekrem İmamoğlu ile AKP Adayı Murat Kurum’un reklam için harcadığı paraların yakınlığı dikkat çekti.
Buna göre, 362 adet reklam için 4 milyon 740 bin 272 lira harcayan Ekrem İmamoğlu, 113 reklam için 5 milyon 149 bin 454 lira harcayan Murat Kurum’un iki sıra gerisinde yer aldı.
‘İSTANBUL GERÇEKLERİ’ KESENİN AĞZINI AÇTI
META’nın kütüphanesinde en çok harcama yapan sayfalar arasında 152 reklam için 2 milyon 353 bin 225 lira harcayan ‘İstanbul Gerçekleri’ yedinci sırada yer aldı.
İmamoğlu yönetimi için kara propaganda yapan sayfanın 17 Ekim 2023 tarihinde kurulduğu ve daha sonradan sayfanın adının bir kere değiştirildiği görülüyor.
Instagram’da beş bin takipçiye sahip sayfanın, ‘İstanbul Gerçekleri’ adı ile ilk reklam paylaşımının 18 Şubat tarihinde yaptığı Odatv’nin dikkatinden kaçmadı.
ALTILI MASA CEBİNİ ELİNE ATTI
Cumhurbaşkanlığı seçiminde 6’lı masada yer alan partiler Cumhurbaşkanı adayı olarak Kemal Kılıçdaroğlu’nu desteklediler. Ancak kampanya sürecinde DEVA Partisi hariç hiçbir parti dijital tanıtım ve reklam kampanyasına destek olmamıştı. DEVA Partisi ise çok kısıtlı bir bütçe ile destek vermişti.
Bu seçimde ise dönemin altılı masasında yer alan partilerden Saadet Partisi, adayları için kesenin ağzını açtı. Saadet Partisi İstanbul İl Başkanlığı 86 adet reklam için 1 milyon 672 bin 440 lira harcama yaptı.
DEVA Partisi de yerel seçimde reklam için bütçesini artırarak 715 reklam için, 4 milyon 857 bin 281 lira harcadı.
KILIÇDAROĞLU DÖNEMİ TARTIŞMALARA YOL AÇTI
CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, ikinci tur sonunda aldığı yüzde 48.44 oy oranı ile Erdoğan’ın gerisinde kalarak seçimi kaybetti. Seçimdeki başarısızlığının nedenleri arasında reklam kampanyasının olduğu, parti içerisinde uzun süre tartışıldı.
İLGİLİ HABER:
TARTIŞMA YARATAN “367 MİLYON” REKLAM BÜTÇESİ
Dahası seçim kampanyaları için 367 milyon TL bütçenin tepkilerin odağındaki Tuncay Özkan’a verildiği yazıldı. Gazeteci Bahar Feyzan, “Tuncay Bey’in kontrol ettiği medya reklam bütçesi, 367 milyon TL reklam bütçesi nasıl harcandı? Parti genel merkezinde seçim günü Anka Haber Ajansı’na ne kadar para ödendi?” diye sordu.
“FACEBOOK’TA CHP’YE SIFIR, KILIÇDAROĞLU’NA ÇOK AZ BÜTÇE AYRILDI”
Fakat bu kadar paranın nereye gittiği merak konusu olmaya devam ediyor. Reklam bütçesinden Facebook’a harcanan paranın neredeyse yok denilecek kadar az olduğu ortaya çıktı:
Pazarlama ve Marka Stratejisti Burak Su’nun Twitter’dan yayınladığı araştırma verilerine göre CHP son 3 ayda Facebook reklamlarına hiç para harcamadı. Kılıçdaroğlu adına ise sadece 2.1 milyon lira harcandı bu sayılar ise rakibinin oldukça gerisinde olması dikkat çekti.
Talha Özmen